دیباچه

دیباچه

تو همانی که می اندیشی
دیباچه

دیباچه

تو همانی که می اندیشی

علل افزایش و شیوع بیماریهای روانی

علل افزایش و شیوع بیماریهای روانی
 ۱-  بیماریهای روانی مانند بیماریهای جسمانی کشنده نیستند اگر چه خودکشی یکی از علل مهم مرگ و میر بیماران روانی است ولی از نظر آماری و مقایسه با مرگ و میر بیماریهای جسمانی می توان آن را نادیده گرفت . بیماریهای جسمانی روزانه میلیونها نفر را در سراسر جهان از بین می برند و تخت های بیمارستانها برای بیماران جدید اختصاص داده می شود ولی در مورد بیماران روانی این امر صادق نیست لذا مبتلایان به این نوع بیماریها روی هم انباشته می شوند ، احتیاج بیشتری جهت درمان سرپایی ،‌بستری شدن و تخت بیمارستانی به علت وجود مکرر بیماری پیدا می کنند .

 

  ۲-عدم درک از نحوه شروع و طولانی بودن مدت بیماری - اکثریت قریب به اتفاق افرادی که ناراحتی روانی دارند از وضع نامتعادل روحی خود اطلاعی ندارند ،‌فکر می کنند عادی و متعادل هستند و در نتیجه درمان به موقع انجام نمی شود و این مسئله باعث مزمن شدن بیماری گشته و بیماری غیرقابل علاج می گردد . این گونه بیماران محکوم هستند تا آخر عمر در آسایشگاههای روانی به سر برده و تختی را اشغال کنند .

 

  ۳-عدم برنامه صحیح و اطلاع کافی از روشهای پیشگیری و درمانی - عدم اطلاع کافی خانواده و نزدیکان از وجود بیماری ، نبودن وسایل درمانی در شهر یا محل زندگی ، فقر مالی و مشکلات متعدد به آنها اجازه نمی دهد که بتوانند به درمان بیمار خود بپردازند . تعداد محدود بیمارستانهای روانی آن هم در بعضی از نقاط کشور و مراکز استانها با ظرفیت محدود ،‌وجود بیماران بیش از ظرفیت ،‌کمبود متخصص در اکثر بیمارستانهای روانی باعث عدم درمان صحیح و به موقع بیماران شده ، بالنتیجه باعث انباشته شدن و ازدیاد این نوع بیماران می شود .

 

  ۴-علل دیگر مانند پیشرفت تکنولوژی ،‌صنعت ، زندگی ماشینی ، ازدیاد و افزایش سریع جمعیت بعلت ساختن واکسن ها ، آنتی بیوتیک ها - بحران آموزش و کاهش مرگ و میر کودکان

 

برای برطرف کردن ناراحتیهای روانی در یک جامعه باید چند موضوع را در نظر گرفت :

 

  ۱-بررسی و پژوهش درباره وسعت و دامنه بیماریهای روانی ، عصبی ،‌انگیزه ها و علتی که سبب بروز بیماری یا تشدید آن در مراحل اولیه می گردد .

 

  ۲-درمان بیماریها و اختلالات روانی به طور صحیح و علمی چه در بیمارستان و چه به طور سرپایی .

 

  ۳- تشکیل مراکز و مؤسساتی که افراد بتوانند در مراحل اولیه بیماری و قبل از بیماری آنها شدت یابد و مراجعه و کمکهای لازم را دریافت و از راهنماییهای صحیح و سودمند برخوردار شوند . اگر افرادی احتیاج به درمان فوری بیماری روانی - جسمانی دارند به مراکز مربوطه معرفی و یا به طرق مختلف دیگر به آنها کمک نمایند .

 

  ۴-ایجاد سازمانها و مراکز سرپایی برای مراجعه افرادی که از بیماریهای روانی بهبود یافته و یا در حال بهبودی هستند جهت جلوگیری از بروز مجدد ناراحتی آنان .

 

  ۵-آموزش بهداشت روانی به جامعه که خود باعث پیشگیری اختلالات و بیماریهای روانی می گردد

 

. در این مورد نکات زیر باید در نظر گرفته شود :


الف-  برقراری و پیشرفت بهداشت روانی افراد جامعه به وسیله افزایش معلومات آنان و راهنمایی در درک مردم از بیماریهای روانی

ب-  دادن اطلاعات و دستورات مفیدی که ممکن است از اضطراب و فشار روحی روزانه افراد کاسته و عواملی را که ممکن است باعث این ناراحتیها گردد از بین برد .

ج-  آشنا نمودن افراد به عوامل و عکس العملهای روانی انسانی در جامعه ، به کار بردن عوامل صحیح و جلوگیری از عقاید فاسد و خرافاتی که منجر به عکس العملهای غیرطبیعی و ناسالم می شود .

د-  آشنا نمودن مردم به اختلالات روانی و درمان آنها و اینکه بیماریهای روانی مانند بیماریهای جسمی قابل درمان بوده و پیشرفتهایی که در این رشته حاصل شده است .

ذ-  ترغیب و تشویق مردم به قبول کردن بیماران روانی در جامعه و اینکه این بیماران فرقی با بیماران دچار اختللالات جسمی نداشته و از بین بردن عقاید قدیمی و ناصحیح در این باره .

ر-  تشویق مرم به همکاری با مؤسسات و مراکز روانپزشکی چه از نظر مادی و چه معنوی

ز-  ترغیب و تشویق مردم به قبول و همکاری در نگاهداری و درمان بیمارانشان چه در حین معالجه و چه بعد از آن

هـ -  آشنا نمودن مسئولین مؤسسات و تشکیلات اجتماعی به اصول روان شناسی و اینکه چطور می توان از این وسیله در پیشرفت رابطه افراد جامعه با یکدیگر و پیشرفت کار مؤسسه یا کشور  استفاده نمود .

 

نظرات 7 + ارسال نظر
شادی پنج‌شنبه 10 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 12:49 ب.ظ http://parchine-raz.blogsky.com/

مارک فیشر: "همواره به خاطر بیاور که در اوجی معین، دیگر ابری نیست. اگر زندگیت ابری است، به این دلیل است که روحت آنقدر که باید بالا نرفته است."

موفق باشی

رونالی پنج‌شنبه 10 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 01:04 ب.ظ http://ronali

سلام
خوبی؟
اهااااااااااااااااااااا
حالا فهمیدم علل رو!

فرزاد پنج‌شنبه 10 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 01:12 ب.ظ http://delshodehgan.blogsky.om

سلام حتما شما رو تو پیوندهام قرار میدم
شما هم من رو با نام دلشده گان لطفا قرار بدید

مهسا پنج‌شنبه 10 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 01:23 ب.ظ http://www.poem.blogsky.com

منم با تبادل لینک موافقم و لینکتون کردم

راستی خیلی وبلاگ زیبایی دارید............

آزاده پنج‌شنبه 10 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 01:26 ب.ظ http://http://www.dalanebehesht.blogfa.com/

سلام عزیز دلم..
مرسی که مدام میای و بهم سر می زنی..اینجوری آدم احساس خوش آیندی داره که یکی بهش فکر می کنه..برای کسی که هرگز ندیدتش مهمه..

عزیزم..سرم که شلوغ هست..عروسی پسر عموم (برادر ناتنیمه)
و من حسابی درگیر خرید و کمک به چیدمان خونش و اینا هستم..
و در ضمن..
آزاده نازم..وقتی چیزی نباشه که بخوای راجع بهش بنویسی...الکی واسه چی بنویسم؟فقط صفحهای به صفحات نوشته های پیشینم اضافه کنم..؟

دوستت دارم ..(:

شادی پنج‌شنبه 10 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 04:58 ب.ظ http://parchine-raz.blogsky.com/

سلام
وبلاگم به روز شد
منتظر نظرات سازنده تون هستم
در پناه حق

سمیه و علی جمعه 11 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 10:05 ق.ظ http://kolbeyema.blogsky.com/

آزاده عزیز سلام
وب لاگ آموزنده و جالبی داری
نی نی چطوره؟
خیلی مواظبش باش
باز هم منتظرت هستیم
ما برا تولد نی نی شمارش معکوس رو شروع کردیم
شاد باشین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد