دیباچه

دیباچه

تو همانی که می اندیشی
دیباچه

دیباچه

تو همانی که می اندیشی

بانوان تاریخ ایران زمین


   تاریخ ایرن باستان

  بانوان تاریخ ایران زمین

  

در این بخش به معرفی بانوان تاریخ ایران زمین خواهم پرداخت و شعر زیر پیشکسیشت به تمامی بانوان پارسیان بزرگ

    

        


   

    

"به نام دادار نیک اندیش"

   

که من پروین فروغ شهر ایرانم
نه پوراندخت-نه آذردخت-نه آتوسا-نه پانته آ بلکه آرتیمیس سپهسالار ایران در نبرد پارس و یونانم
مرا گر مقام همسری بینی نه یک همخواب و همبستر
که یک همراه و یک یار وفادارم
نه یک برده-مکن اینگونه پندارمکه جوشد خون آزادی به شریانم
بدون زن کجا میداشت تاریخ تو؟
آرش با کمانش؟
کاوه آهنگر با گرز و سندانش؟
بدون زن کجا میداشتی آن شاعر طوسی؟
نگهبان زبان پارسی؟
استاد فردوسی؟
مرا گر در مقام مادری بینی
"مگو با من که هست فرشی از بهشت زیر پایم"
نگاهم کن زیر پای من دنیا به جریان است
زنور عشق من رخشنده کیهان است
که با دستان من گردون بجریان است
که جای پای من بر چهره سرخ و سفید و سبز ایران است
برو ای مرد دگر مبر آسان به لب نامم
که من آزاده زن فرزند ایرانم

   


شعر از :پروین باوفا

   

**************************************

بانوان تاریخ ایران زمین

   

زنان ایرانی همیشه در سرافرازی ایران کوشیده ایند . زنان در هنر تیراندازی٬ اسب سورای٬ جنگاوری٬ نبرد .... فراوان آموزش میدیدند٬ به گونه ای که گاه کارکشتگی و بی باکیشان بدانجا میرسید که پوشاک فرماندهی و سرداری بر تن میکردند و به سپهسالاری و رهبری برگزیده میشدند. زنانی که در این راه بسیار درخشیده و شکوهمندانه نامی از خود بر جای نهاده اند٬ کم نیستند. اینان نه تنها به شکار و تیراندازی میرفتند و گوی پیش بودن را از بسیاری از مردان می ربودند که همراه مردان در میدانهای جنگ٬ شاهکارهایی می آفریدند که مایه شگفتی مردان میشد. از این رو با شایستگی نشان دادن٬ خود به فرماندهی میرسیدند و همچون سرداران بی پروا٬ در رده جلوی سپاه٬ پرچم به دست میگرفتند و جنگها را رهبری میکردند.
بزرگی زنان ایران نه تنها به دوران ماد و هخامنشیان و اشکانیان و ساسانیان و عیره می رسد بلکه حضور این شیر زنان در پیشبرد نام و اوازه ی این دیار اهورایی پیشتر از سلسله ی کیانیان می باشد و با نام ایران بان ملکه هایی مقتدر و هوشمندی بوده اند که اندیشه ناب و نگاه روشنشان تمدن سبز این دیار را به بزرگی هرچه تمام تر به تواریخ بعد از خود هدیه کرده اند و دیگران نیز به عظمت وجودی انان استمرار بخشیده اند .
 نام زنان یا به پای مردان در این مرز و بوم همیشه درخشان بوده و همواره تابناک خواهد ماند اینان مایه شگفتی هر ایرانی ایست .

   

دغدویه:

مادر زرتشت که اصلا از شهر ری بود و در آنجا با کوی ها و کرپن ها که مردم را گمراه می کردند و از آنها مرتب فدیه و قربانی می خواستند و دین را وسیله ای برای رسیدن به امیال و خواستهای ناروای خود کرده بودند به مبارزه پرداخت. پدر و مادرش چون جان او را در خطر دیدند او را نزد یکی از نزدیکان خود به آذربایجان فرستادند او در آنجا با پوروشسب ازدواج کرد و ثمره این پیوند همایون، زرتشت پیامبر بزرگ ایرانیان است. 

   

پوروچیستا:

پوروچیستا ششمین و کوچکترین فرزند زرتشت و سومین دختر اوست. معنی پوروچیستا یعنی پردانش. در گفتار زرتشت که برای ما باقی مانده است از او با پوروچیستا بیش از فرزندان دیگرش سخن واندرز مانده است، یکی از مهمترین سخنان زرتشت با پوروچیستا درباره همسری با جاماسب حکیم، وزیر شاه گشتاسب و منجم و ستاره شناس معروف زمان است. زرتشت به دخترش می فرماید: "پوروچیستا، جاماسب خواهان همسری با توست و تو را از من خواستگاری کرده است من او را برای همسری تو مناسب می دانم ولی تو با خرد مقدست مشورت کن ببین آیا او را شایسته همسری خود می دانی یا نه؟" این گفتار زرتشت یک حقیقت مسلم را آشکار می سازد و آن این است که دختر در آئین زرتشت درانتخاب همسر آزاد است و عقیده پدر بر او تحمیل نمی گردد. همچنین قسمتی از اندرزنامه زرتشت به پوروچیستا در موقع گواه گیری او با جاماسب اکنون هنگام گواه گیری دختران و پسران زرتشتی از طرف موبد بازگو می گردد. 

   

رکسان یا رکسانا:

رکسان یا رکسانا یا روشنک دختر داریوش سوم است که بنا به مقتضیات سیاسی و برای انجام حسن رابطه بین یونان و ایران، همسری اسکندر را پذیرفت. 

    

پانته آ:

یکی از زنان فداکار زمان کوروش، او همراه همسرش که فرمانده سپاه کوروش بود به میدان جنگ رفت. همسرش در میدان جنگ کشته شد. به درخواست پانته آ مراسم با شکوهی برای همسرش برپا شد و آرامگاه مجلل و شایسته ای برای او ساختند. پانته آ پس از سخنرانی مهیجی که برای لشکریان کوروش ایراد کرد و آنان را به ادامه رزم و پیروزی تشویق نمود بر بالای آرامگاه همسرش با خنجری که همراه داشت خود را کشت. 

   

موزا:

زن فرهاد چهارم و مادر فرهاد پنجم که در سکه های مکشوفه از زمان اشکانیان تصویر این ملکه مقتدر اشکانیان کنار پسرش فرهاد پنجم بر روی سکه ها منقوش است. 

   

آریا تس:

تاریخ نویسان یونان از این بانوی ایرانی دوران هخامنشی در جای جای تاریخ به نیکی یاد کرده اند.

   

آرتا:

آرتادخت وزیر خزانه داری در زمان اردوان چهارم اشکانی. به گفته کتاب اشکانیان اثر یاکونوف روسی خاور شناس بزرگ او مالیات ها را سامان بخشید و در اداره امور مالی خطائی مرتکب نشد و اقتصاد امپراتوری پارتیان را رونق بخشید.

   

ارشیا:
از زنان با کفایت دوران هخامنشی
 .

   

آرتمیس:
آرتمیس یا آرتمیز از زنان بنام زمان هخامنشیان که فرماندهی یکی از ناوگانهای خشایارشاه را در جنگ ایران و یونان به عهده داشت در حالی که بسیاری از ناوگانهای دیگر که تحت فرماندهی مردان بود از دشمن شکست خورد، ناوگان تحت فرماندهی مردان بود از دشمن شکست خورد، ناوگان تحت فرماندهی ارتمیس بر یونانیان پیروز شد.
 

   

پروشات:
یکی از زنان مشهور دوران هخامنشی
 .

  

ماندان:
ماندان یا ماندانا دختر آژی دهاک آخرین پادشاه ماد که همسر کمبوجیه پدر کوروش شد و از این وصلت کوروش متولد گردید. او در تربیت و نیز انتقال قدرت به کوروش سهم بسیار موثری داشت.
 

   
آتوسا:
دختر کوروش و همسر با کفایت داریوش و مادر خشایار شاه . ملکه بیش از 28 کشور آسیائی در زمان امپراتوری داریوش بزرگ. هردودوت پدر تاریخ از وی به نام شهبانوی داریوش بزرگ یادکرده است. آتوسا چندین بار در لشکر کشی های داریوش بزرگ یاور روحی و فکری او بوده. چندین نبرد مهم تاریخی به فرمان ملکه آتوسا صورت گرفته است.
 

   
شهرناز و آرنواز:

خواهران جمشید جم 
  
فرانک:
همسر آبتین و مادر فریدون که در رهاندن و زنده ماندن فریدون از دست دژخیمان ضحاک رنجها برد و در به قدرت رسیدنش نقش اساسی داشت.
 
   
سیندخت:
همسر خردمند مهرآب کابلی و مادر رودابه و مادربزرگ رستم که در همسری زال و رودابه و جلب موافقت مهرآب پدر رودابه به این وصلت نقش مهمی داشت و نیز در موقع تولد رستم از مادر، سیندخت یار و مددکار دخترش رودابه بود. کوتاه سخن اینکه سیندخت یکی از خردمندترین چهره های شاهنامه است.
 
   
رودابه:
دختر مهرآب کابلی و همسر زال و مادر رستم که به روایت شاهنامه دلباختگی زال به او یکی از زیباترین صحنه های شاهنامه است. رودابه در موقع تولد رستم اولین سزارین را انجام داد. بنابراین، چنین زایمان ها را باید "رستمی" گفت نه سزارین. زیرا سزار قرن ها پس از تولد رستم به دنیا آمده است.
 
    
تهمینه:
دختر زیباروی پادشاه سمنگان که شبی همسر رستم بود. ثمره آن تولد سهراب است که داستان زندگی و مرگ دردناکش به دست پدر در شاهنامه فردوسی به تفصیل آمده است. تهمینه برای آنکه تمام وقت خود را صرف پرورش سهراب کند، با وجود جوانی و زیبایی ازدواج نکرد.

   
گردیه:
بانوی جنگ جوی ایرانی. خواهر بهرام چوبینه. فردوسی بزرگ او را به عنوان همسر خسرو پرویز یاد کرده که در چندین نبرد در کنار شاهنشاه قرار گرفته است و دلاوری بسیاس از خود نشان داده است.
 

   
گرد آفرید:
دختر زیبا و چابکسوار کژدهم که پدرش در مرز ایران و توران مرزبان بود. هنگامی که به دستور افراسیاب لشکری به سرکردگی سهراب برای جنگ با ایرانیان وارد مرز ایران شد گردآفرید لباس رزم به تن کرد و به جنگ سهراب رفت. مبارزه تن به تن بین سهراب و گردآفرید شروع شد و سهراب نمی دانست که گردآفرید زن است زیرا او در لباس و کلاه رزمی شبیه مردان بود، ناگاه در حین جنگ کلاه از سر گردآفرید بزمین افتاد و موهایش نمایان شد، سهراب آن موقع دانست که طرف مقابل او دختر است، دلباخته و عاشقش شد و از او خواستگاری نمود ولی گردآفرید چون سهراب را ایرانی نمیدانست و از هویت او که پسر رستم بود آگاهی نداشت این همسری را نپذیرفت زیرا نمی خواست همسر یک نفر غیر ایرانی باشد که فرماندهی لشکر دشمن را بر عهده داشت بشود.
 
   
فرنگیس:
دختر فراسیاب که با سیاوش ازدواج کرد. کیخسرو پادشاه نامدار ایرانی که از طرف پدر نوه کیکاووس و از
 طرف مادر نوه افراسیاب بود از این پیوند به دنیا آمد و شرح زندگی و مرگ سیاووش در شاهنامه به تفصیل آمده است و در ادبیات ما جای ویژه ای دارد. کیخسرو و مادرش پس از مدتی از توران به ایران آمدند. کیخسرو به راهنمای یاری رستم پهلوان نامدار ایرانی برای گرفتن انتقام خون سیاووش به جنگ پدربزرگش افراسیاب رفت لشکر توران را شکست داد و افراسیاب و عده زیادی از نامداران توران از جمله اشکبوس را از بین برد. در پایان زندگی چون انسانی مقدس و پاک و منزه بود در چشمه ای از نظر ناپدید شد به همین جهت مردم ایران در آن روزگار و زرتشتیان همیشه او را "سوشیانت" که معنی سودرسان است میدانند و منتظر بازگشت و ظهور او هستند.

  
پری چهر:
دختر زابل شاه همسر جمشید و مادر ثور است. پری چهره در معنای بسیار زیبا،خوب روی، بسیار جمیل، زیباروی، پری روی، و انسانی که سیمای پری دارد، آمده است. استاد توس درباره او گفته است: پری چهره رابچه بد درنهان ازآن خوب روی، شادمان شد جهان
 
  
رام بهشت:
نام مؤبدی است که در شهر استخربرای ناهید ، معبدی ساخته بود، رام بهشت مادر بابک و همسرساسان است که در کنار دریاچه بختگان حکومت می کرد وبرای فرزند دیگرش به نام اردشیر، نگهبان سالاری، شهر داراب را گرفت و این آغازی است برای بوجود آمدن سلسله ساسانی در ایران بود.
 
  
یوتاب:
سردار زن ایرانی که خواهر آریوبرزن سردار نامدار ارتش شاهنشاهی داریوش سوم بوده است . وی در نبرد با اسکندر گجستک همراه آریو برزن فرماندهی بخشی از ارتش را بر عهده داشته است. او در کوههای بختیاری راه را بر اسکندر بست ولی یک ایرانی خائن راه را به اسکندر نشان داد و او از مسیر دیگری به ایران هجوم آورد. از او به عنوان شاه آتروپیان (آذربایجان) در سالهای 20 قبل از میلاد تا 20 سال پس از میلاد نیز یاد شده است. با این همه هم آریوبرزن و هم یوتاب در راه وطن کشته شدند و نامی جاوید از خود بر جای گذاشتند.
  

آذرآناهید:

ملکه ملکه های امپراتوری ایران در زمان شاهنشاهی شاپور یکم بنیانگذار سلسله ساسانی. نام این ملکه بزرگ و اقدامات دولتی او در قلمرو ایران در کتیبه های کعبه زرتشت در استان فارس بارها آمده است و او را ستایش کرده است. (کتاب ساسانیان برگ 282)
  
پرین:
بانوی دانشمند ایرانی. او دختر کیقباد بود که در سال 924 یزدگردی هزاران برگ از نسخه های اوستا را به زبان پهلوی برای آیندگان از گوشه و کنار ممالک آریایی گردآوری نمود و یکبار کامل آنرا نوشت و نامش در تاریخ ایران زمین برای همیشه ثبت گردیده است. از او چند کتاب دیگر گزارش شده است که به احتمال زیاد در آتش سوزی های سپاه اسلام از میان رفته است. (کتاب فرزانگان ایران برگ 11)
  
زربانو:
سردار جنگجوی ایرانی. دختر رستم و خواهر بانو گشنسب . او در سوارکاری زبده بوده است و در نبردها دلاوریهای بسیار از خود نشان داده است. تاریخ نام او را جنگجویی که آزاد کننده زال ، آذربرزین و تخوار از زندان بوده است ثبت کرد. (کتاب زن ایرانی برگ 194)
  
فرخ رو :
نام او به عنوان نخستین بانوی وزیر در تاریخ ایران ثبت شده است . وی از طبقه عام کشوری به مقام وزیری امپراتوری ایران رسید .

   
کاساندان:
 
پس از شاهنشاه ایران کورش بزرگ او نخستین شخصیت قدرتمند کشور بزرگ شاهنشاهی ایران بود. کاساندان زیرنام ملکه 28 کشور آسیائی همسر کورش بزرگ پادشاهی می کرده است. مورخین یونانی و گزنفون از وی با نیکی و بزرگ منشی یاد می کرده اند.

کورش در طول زندگی خود فقط یک زن اختیار کرد و او کاساندان نام داشت دختر فرناسپه از شاهدختان خاندان هخامنشی . کاساندان قبل از کورش درگذشت و بعد از او کورش در اندوهی فراوان ماند و برای همیشه و به احترام همسرش تنهایی را برگزید ( به نقل از هرودوت تاریخ نویس یونانی)
 مصریان به منظور این که شکست خود را از ایرانیان به نحوی جبران کنند شهرت دادند که کوروش دختر آماژیس فرعون مصر را برای ازدواج خواستگاری کرده است اما فرعون مصر بجای آمازیس دختر زیباروی اپرس فرعون سابق مصر به نام نی یتیس را که خود او برانداخته بود برای کوروش فرستاد و کمبوجیه از نی یتیس متولد شده است .

اما داستان مذکور را مصریان برای دلخوشی خود جعل کرده بودند تا از شدت خفتی که بر اثر شکست بوسیله ایرانیان تحمل کردند کاسته باشند . زیرا نخست اینکه همه می دانستند که ولیعهد ایرانی باید پارسی و از خاندان سلطنتی باشد و دوم اینکه همه آگاه بودند که مادر کمبوجیه کاسان دان هخامنشی بوده است.

کاساندان ملکه ایران (ملکه جهان) ۵ فرزند با نام های کمبوجیه بردیا آتوسا رکسانه و ارتیستونه داشت.هنگام مرگ کاساندان در بابل ۶ روز عزای عمومی اعلام شد.
کاساندان در ۶ نوامبر ۵۳۹ پیش از میلاد فوت کرد.

درگذشت کاساندان، بانوی کورش: 21 اسفند ایرانی، 26 آدار آرامی، 19 مارس میلادی، 875005 - روز ژولی.

هما:
دختر اسفندیار و خواهر بهمن و ملکه نامداری از سلسله کیانیان



منبع:http://arya-mehr.blogfa.com/ وبلاگ آریا مهر

نظرات 22 + ارسال نظر
داستانسرا(عمولی) سه‌شنبه 13 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 09:13 ق.ظ http://www.amoooly.blogfa.com

اسم خودتو از قلم انداختی چرا؟!

عمو گفتم اگر خودمم بنویسم ریا میشه

مامان ارشیا سه‌شنبه 13 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 01:17 ب.ظ http://mykindlyarshia.persianblog.ir/

ارش سه‌شنبه 13 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 07:34 ب.ظ http://hafez12.blogsky.com

یاد باد انکه نهانت نظری با ما بود یادی از ما نمیکنی یعنی

حیران سه‌شنبه 13 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 09:28 ب.ظ http://heirane.mihanblog.com/

سلام
وای که چقدر وقته نیومدم اینجا و
چقدر شما فعالتر شده اید
و وبتان چقدر متنوع تر
پاییز تان چقدر زیبا بود
سورنامون چطوره ؟ شلوغ پلوغ ؟
ببخشید اگه چند وقته نیومدم اوضاعم قاطی پاطیه

آیدا چهارشنبه 14 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 09:46 ق.ظ

خیلی قشنگ بود خیلی.من عاشق اسم آریو برزنم میخوام اسم پسرمو بذارم

آزاده چهارشنبه 14 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 05:11 ب.ظ http://shabrvanekhial.blogfa.com

سلامممممممممممم ابجی جونم من بلاخره برگشتم به خاک پاک شهرم
چقدر دلم واست تنگولیده بود.
راستی نمیشد اسم منم تنگ این زنان نامی میاوردی بی وفاااااا

ارش چهارشنبه 14 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 05:51 ب.ظ http://hafez12.blogsky.com

سلام عزیزم خودت خوبی ؟ خوشحالم کردی دلم واسه سورنا تنگ شده کاش میتونسم بوسش کنم وای که چه نازه خدا حفظش کنه ؟ دلم واسه خودتم تنگ شده بود کتابتم که نفرستادی بخونیم ولی واقعا دوستت دارم

ورتا پنج‌شنبه 15 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 10:00 ب.ظ http://www.vartaa.blogfa.com

به به به
چه کار خوب و جالبی کردی آزاده عزیزم. چقدر عالی بود
ممنون که این اطلاعات ذی قیمت رو در اختیار ما گذاشتی.
بسیار کیف کردم بازم ممنون
آزاده عزیزم برای من خیلی دعا کن

زری جمعه 16 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 01:29 ق.ظ http://kbeheshti.blogfa.com

آزاده جان مطلب واقعاْ خواندنی بود دستت درد نکند . موفق باشی

اردشیر بابکان جمعه 16 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 06:33 ب.ظ http://www.avestaariyo.blogfa.com

درود بر شما دوست گرامی:
من در وبلاگم مطلبی درباره آزادی انتخاب در دین زرتشت نوشتم لطفا" اگر مایل هستید آن مطالب را بخواند و با بیان دیدگاه تان من را خوشهال کنید.
نیک اوست که از نیک او هر کسی را نیکی است( زرتشت)
با تشکر از شما دوست عزیز[گل]

آرش ستوربان شنبه 17 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 12:37 ق.ظ http://pars-vich.blogfa.com/

دورود
شیوا و گهر بار بود این نوشدار شما که هر پارسی با خواندن این اسامی گوهر بار به این نتیجه می رسد که نام فرزندان خود را دیگر نام های تازی نگزارد نام های که هر کدام از آنها قسمتی از بدن حیوانات محبوب خود می باشد یا نام های آنها که گذاشته اند صفت می باشد نه نام همانند:
علی: شتر نر

فاطمه: شتر لنگان ماده

میثم: سم اسب یا شتر
یاری نامه: فرهنگ لغت معین

قابل به ذکر است که برای تازی ها متناسب با فرهنگی که داشتند این است نه برای ما که چنیین فرهنگ و تمدن گوهر باری داشته ایم.

به وب من سری بزن ، منتظر گفتار نیک اندیشتان هستم و آمادگی خود را برای تبادل پیوند یا لینک بیان میگنم.
به سراغ من اگر می آیید
نرم و آهسته بیایید
مبادا که ترک بردارد
چینی نازک تنهایی من!

برج شیشه شنبه 17 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 08:38 ق.ظ http://www.arak-borjeshishe.com

برای من و تو، به نام شهرمان، برج شیشه وبسایتی برای اراکی هاجستجو
ما، سرمایه گذاران و عطریاس؛ آش نخورده و دهان سوخته

مهدی شنبه 17 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 12:01 ب.ظ http://moshgelgosha.blogfa.com

سلام
خیلی جالب بود ولی اسم خودت رو تو اخرین بیت شعر اوردی ها...

آرزو شنبه 17 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 03:28 ب.ظ http://arezoo_20000@yahoo.com

سلام . ببخشید یه سوال برام پیش اومد اسم خودتون ریا میشه . اسم خواهرتون رو بگید چی؟

آزاده شنبه 17 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 06:21 ب.ظ http://shabrvanekhial.blogfa.com

اسم منو که جزو این زنان نامی نیاوردی اما من میگم آبجی جونم روزت مباررررررررررررررررررک(روز دختر البته)

مهرامین یکشنبه 18 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 08:39 ق.ظ http://mehraamin.blogfa.com/

بدرود به ایران و ایرانی

وبلاگ حقوقدانان اراک یکشنبه 18 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 09:23 ق.ظ

سلام.من پروفایل نمیبینم.کجاست؟به هر حال موفق باشی.چه طوری باید پیام خصوصی فرستاد.

آریامهر یکشنبه 18 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 10:41 ق.ظ http://arya-mehr.blogfa.com/

سپاس از شما و مهر آریاییتان.
پیروز و سربلند باشید.

آریامهر

آریامهر یکشنبه 18 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 10:43 ق.ظ http://arya-mehr.blogfa.com/

درودی دوباره
در صورت امکان نام تارنمای من را در قسمت پیوندهای تارنما به
تاریخ ایران (آریامهر)
تغییر دهید.
آدرس تارنمای من هم هست:
http://arya-mehr.blogfa.com/
سپاس بیکران
آریامهر

نگار دوشنبه 19 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 03:34 ب.ظ http://gomnaz.blogfa.com

سلام ازاده عزیز...خوبی؟؟؟؟؟؟؟من یه مدت طولانی نبودم...امیدوارم دیگه مشکلی پیش نیاد و بتونم باز مطالب قشنگت بخونم

آزاده دوشنبه 19 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 11:22 ب.ظ http://shabrvanekhial.blogfa.com

آبجی مهربونم کجایی؟من چه کنم با این دلم که همش بهونتو میگیره همش میتنگوله
زود بیا کجایی؟سورنا خوبه؟

سید مرتضی حسینی سه‌شنبه 20 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 09:42 ق.ظ http:// mortezahoseini.persianblog.ir

ممنون از اطلاعات خوبی که در اختیارمون گذاشتید موفق باشید....

سلام
با شعر ی ازابوالفضل سپهر به یاد (شهدا ی جاوید الاثر ) به روزم ومنتظر حضور دوستان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد